Care sunt cauzele si cat de periculoase sunt turbulentele?


Imagine de Parmly de la Unsplash

Zborul cu avionul, cel mai sigur mijloc de transport inventat pana acum, nelinisteste totusi numerosi calatori care se tem de diverse turbulente si conditii meteo nefavorabile. Cu toate acestea, turbulentele in timpul zborului cu avionul sunt la fel de obisnuite si frecvente ca si denivelarile asfaltului (atunci cand mergem cu masina) sau ca zdruncinaturile pe care le mai experimentam atunci cand mergem cu trenul pe distante lungi.
Pentru a intelege natura turbulentelor si efectele acestora, am selectat cele mai importante informatii oferite de piloti experimentati si companii aeriene cu traditie.


Cauzele turbulentelor

Conform pilotilor, turbulentele sunt cauzate de curentii de aer, precum si de interactiunea avionului cu acesti curenti. Ele au loc chiar si atunci cand nu exista nici o conditie meteorologica deosebita, cerul este senin iar vantul nu bate cu putere.

Imagine de Pat Taylor de la Unsplash

Aceste turbulente sunt frecvente, naturale si isi gasesc corespondenta chiar si atunci cand calatorim cu o ambarcatiune sau cu masina pe sosea, pentru ca legile fizicii sunt prezente peste tot.


Cat sunt de frecvente si de puternice aceste turbulente?

Pilotii experimentati inteleg cauzele turbulentelor si cunosc toate modurile prin care le pot evita. De exemplu, unele dintre aceste fenomene se pot repeta de nenumarate ori pe parcursul unui simplu zbor si de foarte multe ori pe parcursul unei zile. Diferite ca intensitate, ele sunt evitate cu succes sau depasite fara probleme. Oricat ar fi de neplacute, ele nu se soldeaza cu accidente aviatice.


Intensitatea turbulentelor

Pilotii, companiile si controlorii de trafic stiu ca turbulentele sunt de 3 tipuri:

  • Turbulentele usoare: pentru cei ce se tem de zborul cu avionul, chiar si aceste turbulente pot da emotii. Pentru piloti insa, acestea nu sunt mai complicate decat una din frecventele gropi de pe sosea sau denivelari ale asfaltului. Sunt foarte usor de gestionat, evitat si depasit.
  • Turbulentele moderate: chiar si calatorii experimentati pot avea cateva strangeri de inima atunci cand avionul intra intr-o zona de turbulente moderate. Uneori acestea pot dura cateva minute si au loc atunci cand curentii de aer si conditiile meteo nefavorabile par a-si fi unit fortele pe o scurta portiune de drum. Pentru piloti aceste turbulente sunt destul de rare, si insumeaza cateva ore din bagajul de zeci de mii de ore de zbor pe care il au toti la activ. Este posibil ca avionul sa piarda cativa metri in altitudine (5 - 6), dar pilotii stiu ca nu este nevoie de masuri suplimentare de siguranta pentru a duce avionul la destinatie, facandu-le fata fara nici un fel de probleme.
  • Turbulentele severe: fenomene extrem de rare (conform statisticilor, pilotii le experimenteaza 10 minute la fiecare 10.000 de ore de zbor). Avionul poate pierde in jur de 30 de metri in altitudine, dar pilotii nu considera ca aceste turbulente sunt periculoase si nici nu au consecinte atat de negative cum isi imagineaza unii calatori sensibili - in nici un caz nu se pierd sute sau mii de metri in altitudine. Conform statisticilor, aceia dintre noi care merg cu avionul o data – de doua ori pe an in vacanta nu vom fi martori niciodata la astfel de fenomene.


Imagine de Chris Barbalis de la Unsplash

Exista consecinte nefaste ale turbulentelor?

Chiar si in momentele in care avionul este afectat de turbulente severe sau intra intr-un zid de nori cumulonimbus ce pun impreuna ploaie, intuneric, curenti puternici de aer si chiar fulgere, aceste fenomene nu sunt un pericol pentru pasageri. Turbulentele severe sunt extrem de rare iar pilotii stiu sa se fereasca de ele pentru ca au la dispozitie informatii despre vreme, radare, comunicari constante din partea altor nave, aparate de masura la bord si experienta zecilor de mii de zbor. Asa ca nu ai de ce sa iti faci probleme, turbulentele in aer sunt ca gropile de pe sosele: enervante, uneori inevitabile, dar cu siguranta inofensive.
Tie iti este frica sa zbori cu avionul? Ai intampinat vreodata astfel de probleme? Ai trait un moment in care zborul a fost afectat de vreo turbulenta? Cum a reactionat pilotul si care a fost deznodamantul?


SOURCE AND TAGS